14. Плетене на невестата

Плетенето на невестата сравнително рано загубва обредния си характер. За това допринася сходството му с прибулването, с което обикновено се слива.

Времето за изпълнение на обреда се колебае в обхвата на събота вечерта, неделя преди изгрев слънце и неделя сутринта. При това положение то може да бъде слято по време с момината вечер – събота вечерта или с приготвянето на невестата за сватбата – в неделя сутринта. Плетенето винаги става в бащиния дом на невестата. Плетят е нейните дружки – момите, които трябва да отговарят на условието да имат живи родители.

Плетенето в някои области на страната се предхожда от миене на невестата. В такива случаи понякога обредно е и донасянето на водата. В Западна България изпращат девера за вода с котле. Момините дружки го причакват и замърсяват водата, като хвърлят пепел в нея. На втория път всичко се повтаря. Едва на третия път пускат девера да отнесе водата. Слагат я на огъня да се грее и пускат в нея пари, цветя, жито и ечемик. След това мият главата на невестата.

Плетенето е централен момент в обредния процес. Невестата сяда в средата на стаята на столче или на пода върху постлан ямурлук, по който са пръснати ечемик и сушено грозде или върху кълбета от прежда, при което се вярва, че колкото повече са кълбетата, толкова повече деца ще се родят на невестата. Някъде невестата застава права до прага.

Разплитат и плетат момата най-често нейните дружки – моми. В стаята освен тях има право да влиза само майка ѝ. Другаде братът започва плетенето и си излиза, а момите го довършват. Някъде сред сресването я сплитат не по момински, а невестенски. В плитките на годеницата вплитат цветя – невен и други зелени китки, които преди това са били потопени във вино. Докато една от момите мие и плете невестата, останалите пеят монотонни обредни песни, които означават, че е дошъл кроят на моминството.

Докато продължава плетенето и момите пеят, невестата плаче. Когато майката излезе от стаята разплакана, всички разбират, че тя е вече сплетена. След това ѝ поставят бялата годешка шамия, но без да я връзват, “разметната назад” и забождат китки на двете ѝ уши. Тогава тя става и целува ръка на родителите си, на сестрите си, на братята си и на своите дружки.

Снимка

 

12

Остави коментар.

Вашият email няма да бъде публикуван.