19. Предаването на чеиза на невестата

Захранването на младоженците е повсеместно разпространен обред, който се извършва преди или след прибулването на невестата. Той има разнообразни форми, които варират от размяната на хапка хляби сол до съвместна трапеза.

Докато продължава прибулването, обуването, захранването на младоженците и т.н., на трапезата протичат някои обреди, характерни главно за източната половина на България. Те са съсредоточени около предаването на сватбеното дръвце на кума и предаването на петела на заложника.

Сватбеното дръвце се предава тържествено на кума от момите, които са го правили. То се предхожда от пазарене за сумата, срещу която може да го получи той. Момите хвалят дръвцето и искат висока цена за него. След като получи дръвцето, кумът по-нататък има грижата да го пази и отнесе в дома на младоженеца, където се поставя пред него на трапезата.

Освен сватбеното дръвце на трапезата у момини се предава и сватбеният петел. За целта у момата предварително се приготвя чарвен петел, на който поставят кърпа за чул, венец, наниз червени чушки, торбичка за зърно. Петелът се предава на “заложника”. Заложникът е едно от централните обредни лица, което участвува в сватбата заедно със съпругата си и обикновено в родствени отношения с младоженеца по женска линия.

Според Г.С.Раковски още в момковия дом на заложника се дава червен петел, който той носи в едната си ръка, а в другата – бъклица с вино. У момини му връзват на шията кравайче с червен копринен конец и тогава той става обект на шеги и подигравки.

Предаването на петела става при ситуация, сходна на предаването на сватбеното дръвце – пазарене и откуп.

След извеждането на невестата пред сватовете на двора се изнасят и чеиза, за да го видят всички.

С гостуването на сватовете се свързва и предаването на чеиза на невестата, който носи различни названия: чеиз, товар, прикя, придан и пр. За целта сватовете докарват празна кола или кон, където ще бъде натоварен ковчегът с дрехите, завивките и постелките, а също и даровете. След извеждането на невестата пред сватовете на двора се изнасят и чеиза, за да го видят всички. Най-често той “се продава”, т.е. дава срещу откуп на младоженеца или неговите представители от по-малките момини братя. Дарът на булката се закарва в дома на младоженеца слд отпътуването на сватбеното шествие – в неделя вечерта. Карат го или го носят представители на моминия род – братя, сестри, братовчеди. Зълвите го пресрещат у момкови и за да го получат, трябва да изпълнят редица искания на момините роднини, задавани в иносказателна форма.

Наред с изнасянето на чеиза сватовете крадат железни вещи, които след това предават на невестата.

Източник: “Българската фолклорна сватба”, проф. д.м.н. Радост Иваkова, АИ, “Марин Дринов”, 1984

Снимка

17
2 Дискусии относно
“19. Предаването на чеиза на невестата”
  • Здравейте! Добре е, че се опитвате да популяризирате ритуалите от фолклорната сватба, но е коректно де въведете като източник на информацията книгата на проb. д.ф.н. Радост Иваkова, “Българската фолклорна сватба”, АИ, “Марин Дринов”, 1984, особено като се има предвид, че я цитирате дословно и буквално. Вярвам, че ще вземете предвид критиката, тъй като е основателна и позитивна. Желая успех на блога Ви!

    • Здравейте,
      Благодаря Ви за забележката. Ще добавя източника и в другите статии.

Оставете коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван.