22. Посрещане на сватовете с невестата в дома на младоженеца

Моментът на посрещането и въвеждането на младоженците е комплекс, който съдържа поредица от обреди, целящи да приобщят младата двойка, и особено невестата, към новия дом.

Родителите на младоженеца са предупредени от предвестителите за приближаването на сватбеното шествие и са готови да го посрещнат. Първи забелязват сватбата песнопойките. Те я причакват навън с песен, в която подканят момковата майка да излезе и посрещне сватовете. Докато изпеят песента, сватовете влизат в двора. Младоженците не бързат да слязат от конете или от колата, а само се кланят на момковите родители.

Свекърът и свекървата излизат да посрещнат сватовете с невестата. Повсеместно разпространено е посрещането с хляб и вино или вода. Свекървата играе активна роля при изпълнението на повечето обреди. По стар народен обичай момковите родители държат в ръцете си хляб и сол.

Преди или след свалянето на младоженците от колата, или колата или конете, родителите и роднините на момъка дават обещание за дарове.

Преди или след свалянето на младоженците от колата, или колата или конете, родителите и роднините на момъка дават обещание за дарове. Това обещание се прави тържествено пред всички сватове и се обявява на висок глас от заложника, побащима или някой друг от сватовете. Свекърът обикновено обещава имот, добитък, а свекървата – покъщнина. Обещанията се извикват високо и “се засичат”, отбелязват се с резка от нож под покрива на къщата.

След тези обреди свекърът сваля невестата от коня, а тя му целува ръка. Той я сваля така, че заедно с нея от коня да падне и самарът. Свекърът завърта свалената невеста три пъти около себе си надясно.

Свекървата захранва младоженците, преди да влязат у дома. Най-често това се прави с хапка хляб и захар, с мед и захарче. Невестата е длъжна да ги изяде, за да живее добре с нея.

Младоженците или само невестата влизат в къщи по платно или конец. Широко разпространено е използването на ново бяло платно, което се спуска от огнището или прага на къщата до мястото на посрещането – в двора. Деверът, а някъде направо свекървата, повежда невестата по платното, което се събира веднага след преминаването. Пред стълбите или пред вратата тя се спира и отново се кланя. По конеца трябва да мине пръв зетят, като стъпи първо с десния си крак и продължи, а след него по същия начин минава и невестата.

Преди влизането у дома младоженците отново спират пред вратата на къщата, където се изпълняват някои обредни действия от свекървата и невестата. Много разпространено е мазането на праговете на вратата с мед и масло. Щом булката стигне първия праг, подават и съд с мед и китка цвете. Тя потапя китката в меда и маже всички прагове, докато достигне приготвената за двамата стая.

Невестата никога не трябва да влиза в новия дом с празни ръце. Затова навсякъде свекървата я посреща до прага на къщата с хляб и вода или вино, които трябва да вземе и внесе в къщи. Водата е в бяло котле или стомна, виното – в бъклица или котле. Броят на хлябовете е различен – един, два, три и пр. На стълбите тя ги дарува и им проговаря “майко” и “татко”. В миналото тя е говеела до 40 ден след сватбата.

В някои области е известно запрягането на невестата или младоженците, преди да влязат у дома. Във Велешко изваждат “оглавата”(въжето, с което водят коня), турят я на шията на невестата, момчето поема въжето и я повеждат на известно разстояние. Докато я води, сватовете “удрят с тупаници” по гърба на младоженеца.

Младоженците влизат у дома, като се стараят да прекрачат прага с десния крак.

Младоженците влизат у дома, като се стараят да прекрачат прага с десния крак. Ергените удрят младоженеца, за да му се раждат здрави синове.

Свекървата води невестата при огнището. Те двете го обикалят три пъти и тогава невестата пуска хляба и водата. Пред огнището дават на невестата да подържи мъжко дете. То трябва да бъде с живи родители. След като го подържи, невестата го целува, дарява го и го връща. В следващият момент невестата разравя огъня в огнището. Вярва се, че зял живот ще ѝ се пекат добре питите.

Има и други обреди в дома и около огнището, които спорадично са записани в различните краища.

Снимка: студио Вълканов

12

Оставете коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван.