25. Първа брачна нощ

Брачното събиране на младоженците е най-важния момент в сватбата. Успешното му протичане, постигането на положителен резултат, от който зависи семейният живот на младата двойка в бъдеще, е целта и смисълът на целия обреден процес сватба.  В народната терминология се срещат термините сводене, свождане, свеждане.

Младоженците “се сводят” в неделя вечерта в стая, предварително определена и приготвена за тях. Брачното ложе се приготвя от зълвата или девера, които не го отстъпват, докато не получат от младоженците бакшиш.

Преди да се оттеглят от сватбата, младоженците вземат прошка от момковите родители, от кума и кумата, от стария свят и старосватицата, от другите сватове. Това става с трикратни поклони и целуване на ръка.Те от своя страна им прощават, наставляват ги, разкопчават им копчетата, развръзват възлите и пр.

Страхът от магия за завързване е карал роднините на младоженеца да бъдат особеено внимателни в тези минути преди съставянето, поради което се вземали мерки да не остане нищо вързано и закопчано по дрехите на младоженците. Невестата се наставлява и проверява винаги от жена, а младоженецът от мъж. Наричат ги сводници, сводач, сводница, водачи и пр. Те са от състава на главните обредни лица или се избират измежду възрастните семейни представители на момковия род.

В брачната стая въвеждат първо невестата.

В брачната стая въвеждат първо невестата. Водачката започва да я учи,съблича и всичките дрехи и изважда нова риза, която да облече. След това я разглежда хубаво, да не би да има нещо по нея. Когато невестата е вече по риза, при нея изпращат и младоженеца, на който предварително са развързали всички възли, прегледани са всички ръбове, да не би да има нещо “зашито”.

Влизането и събличането на младоженците се съпровожда от обредни действия, целещи да осигурят положителен резултат от свождането. Тази вечер половият акт трябва да се състои. Младоженецът трябва да докаже, че е възмъжал, а невестата – че е целомъдрена. Никой няма право да доближава до брачната стая освен някои от лицата, извършили свождането. Докато трае свождането, в дома са останали най-близките момкови роднини, които продължават да се угощават и пият в очакване на резултата.

Много характерно за някои области на страната е изпълнението на обредния танц “Как се сади тоз пипер”, който с танцовите фигури, пресъздаващи саденето на пипера, имитира движенията при половия акт. Ако младоженците се забавят, нетърпеливите сватбари започват да блъскат по вратата.

Ако резултатът от свождането е положителен, т.е. ако младоженецът изпълни задължението си и невестата е била целомъдрена, най-често за това се оповестява с пушечен гърмеж или младоженецът излиза пръв и съобщава на този, който го е въвел в стаята.

За девствеността на младоженката се съди по белега /нишана/ на нейната риза. Жени от момковия род или свекървата лично, а от мъжете гайдарят, проверяват белега, за да се уверят в правотата на известието. Момъкът излиза, за да се облече невестата в друга риза, а жените взимат ризата, преглеждат я и произнасят своята присъда: “Чиста е!”. Поставят ризата в панер и я изнасят пред гостите да се уверят в девствеността и. Обичай е, който види, да пуска пари върху нея.

От този момент нататък веселбата взема небивали размери. Радостта на момковите родители е безгранична. Отвсякъде се чуват думите : “Честита радост!”. В много селища веселбата по-нататък добива характер на карнавал с разнообразни персонажи и игри. Характерно за този момент на разюздана веселба е краденето на кокошки от дома на невестата и от други къщи. Междувременно младоженците се обличат и излизат при пируващите сватбари. Те целуват ръка на свекъра, свекървата и на другите обредни лица. Невестата закача китка на гостите. Повсеместно разпространен знак, че невестата е девствена, е приготвянето и черпенето с топла подсладена ракия: “блага ракия”, “сладка ракия” и пр. Тя се подслажда със захар или мед и понякога се боядисва с червена боя.

Още същата вечер или в понеделник деверът, заложникът отиват у момини да занесат “блага ракия”. Някъде заедно с ракията носят и брачната риза. Момините родители с нетърпение чакат девера и щом той пристигне, радостта им няма граници. Момината майка дарува девера и коня му и тогава той се връща. С блага ракия се ходи и у кума. Там отива младоженецът, придружен от музикантите и други сватове.

Ако се установи, че невестата не е девствена, тогава сватбата се преустановява. Всички са като попарени, младоженецът е сърдит, невестата- бита. Свекървата плаче и отправя грозни хули и клетви по адрес на невестата, а някои роднини напускат демонстративно трапезата. Това отношение към недевствената невеста се е изградило върху разпространеното вярване, че тя носи нещастие на семейството, в което влиза. Най-често се вярва, че ще се появи епидемия и мор по добитъка. Практика да се връща на родителите нечестна невеста, качена на магаре с лице към опашката или на кола, теглена от хора, е известна почти навред. Тя стои в бащиния си дом, докато баща и не даде голям откуп: ниви, ривади, добитък. Тези имоти не се смятат за зестра, а са обезщетение за злото.

Ако въпреки всичко невестата остане у младоженеца, задължително е да бъде окъпана. Качена на магаре я водят на реката, кладенеца или чешмата, където я събличат по риза, потопяват я или я плисват с няколко ведра вода. Това се върши пред очите на всички моми и жени, цялото село. Накрая нечестната невеста остава в новия дом, но цял живот и натякват за това.

Ако брачната нощ не се осъществи по вина на младоженеца, в Тракия го връзват с верига за врата и го развеждат по двора като “хайванин” /добитък/.

Източник: “Българската фолклорна сватба”, проф. д.м.н. Радост Иваkова, АИ, “Марин Дринов”, 1984

32
1 Дискусия за “25. Първа брачна нощ”
  • Предвидете място за багаж за гостите, които ще бъдат с вас само за церемонията и тържеството, но не и за цялата нощ. Така няма да се налага цял ден да държат якетата и чантите си в ръка.

Оставете коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван.